سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرزند مرده تواند خفت ، و مال ربوده دیده بر هم نتواند نهفت . [ و معنى آن این است که او بر کشته شدن فرزند شکیبایى دارد و بر ربوده شدن مال طاقت نیارد . ] [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 95 دی 27 , ساعت 11:20 صبح

 

تمام افرادی که در سالیان قبل ازبیماری بواسیر رنج می بردند باید به خاطر داشته باشند که در سالهای گذشته فرد مبتلا باید در بیمارستان با بیهوشی کامل عمل میشد وبعد از عمل فرد بیمار باید 1الی2روزدربیمارستان بستری میشد و تا مدتها از درد بعد از عمل که ناشی از جراحی با چاقوی عمل بود بیقراری میکرد اما امروزه هر چقدر که پیش میرویم با پیشرفت تکنولوژی وپ یدایش دستگاه های لیزر جدید جهت درمان بیماری بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاه درمان را برای افراد مبتلا وجامعه پزشکی بسیار رضایت بخش نموده است.
از لیزر برای درمان بواسیر به دو صورت میتوان استفاده کرد
1-اشعه درمانی بواسیر
2-جراحی بواسیر با لیزر
 

فیلم درمان بواسیر یا همورئید با لیزر

 

1-لیزر درمانی بواسیر(اشعه درمانی)

 
لیزر درمانی بواسیر یا هموروئید برای بواسیرهای درجه1و2بسیار مناسب میباشد و نتیجه رضایت بخشی به همراه دارد.

بواسیر درجه یک: در این درجه بالشتکهای بواسیر از مقعد بیرون نمی گردند و فقط نشانه های آن دفع خون از مقعد و یا دفع خون با دفع مدفوع و مشاهده خون در مدفوع است در این مرحله هموروئید های کوچکی در سطح درونی دهانه مقعد به وجود می آیند که خیلی از اشخاص به این مرحله چندان توجهی نمی کنند تا هنگامی که به علت کشیده شدن مدفوع به روی آنها منجر به خونریزی می گردد.
بواسیر درجه دو: در این درجه بالشتکهای همورئیدی یا بواسیری از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود می توانند دوباره به جای اولشان برگردند و نشانه آن خونریزی با درد است. در این درجه ناحیه کوچکی از هموروئید در هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می گردد که به علت سفت بودن بافت پیوندی کانال مقعد همورئید مجددا به درون باز می گردد.

استفاده از لیزر به صورت سرپایی با بی حسی موضعی بدون درد وخون ریزی وبدون نیاز به بستری در کمتر از یک ساعت در مطب قابل انجام است.

 

2-جراحی بواسیر با لیزر

 
از جراحی بواسیر یا هموروئید با لیزر برای افرادی که به بواسیردرجه 3و4مبتلا هستند استفاده میشود

بواسیر درجه سه: در این درجه بالشتکهای هموروئید از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود نمی توانند به محل اصلی شان برگردند و بایست با دست آنها را به درون مقعد هل داد و نشانه آن احساس درد با خونریزی است.

بواسیر درجه چهار: در این درجه بالشتکهای همورئید یا بواسیر همواره در بیرون از مقعد هستند و به درون نمی روند و خیلی دردناک و با خونریزی همراه است که بایست در این درجه خیلی سریع به پزشک متخصص برای درمان همورئید اقدام نمود.

استفاده از لیزر نسبت به جراحی باز و سایر روشهای دیگر بسیار راحت تر و کم عارضه تر میباشد و بعد از عمل فرد بیمار به راحتی میتواند به زندگی روزمره خود باز گرددبدون اینکه نیاز به بستری شدن واستراحت مطلق داشته باشد

استفاده از لیزر کار برش وبرداشتن بالشتکهای بواسیر را به راحتی وبا کمترین صدمه به بافتهای اطراف انجام داده ودرحین استفاده از لیزر خون ریزی وجود ندارد زیرا خود لیزر باعث ترمیم شریانهای خونی میشود ودر ضمن استفاده از لیزر احتمال سایر بیماریهای واگیر دار وعفونی از جمله هپاتیت وایدز را از بین میبرد

فیلم جراحی بواسیر با لیزر

 
 

مزیت های استفاده از لیزر برای درمان بواسیر نسبت به سایر روشهای درمانی

  1. این عمل به صورت سرپایی درمطب با بی حسی موضعی انجام پذیر است
  2. به بیهوشی نیازی نیست
  3. نیاز به بستری و استراحت مطلق نمیباشد وفرد میتواند بلافاصله به محل زندگی و یا کار خود باز گردد
  4. این روش بدون درد وخون ریزی میباشد ونیاز به پانسمان  یا همان تامپون ندارد
  5. این روش در کمتر از یک ساعت انجام پذیر است.

بیشتر بخوانید


دوشنبه 95 دی 27 , ساعت 11:20 صبح

 

در این زخم به صورت خطی در طول مقعد ظاهر می گردد و به این خاطر که این قسمت مقعد دریافت کننده های حسی بسیاری را داراست یک حالت فوق العاده دردآوری را موجب می گردد. که نشانه هایی نظیر یبوست - زایمان دفع مدفوع بزرگ و محکم و یا اسهال دراز مدت و نظایر آنها منجر به پدید آمدن شقاق یا فیشر می گردد.

 دلیل پدید آمدن شقاق یا فیشر ، آسیب های ناشی از عبور مدفوع سفت و یا اسهال طولانی است. همینطور مواردی نظیر زایمان، سابقه جراحی مقعد و استفاده بی مورد ملین ها م قسمتی از علت های این بیماری هستند. شقاق به دو گروه حاد و مزمن قسمت می گردد. شقاق در مدت  12 هفته اولی که به وجود می آید از گروه حاد شمرده می شود. شقاق حاد باعث اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد می شود که خود باعث بالا رفتن درد، توسعه پارگی و کم شدن خونرسانی به آنودرم می گردد. این چرخه درد، اسپاسم و ایسکمی باعث بهبود نیافتن زخم شده و شقاق مزمن  را پدید می آورد.

 

تقریبا  نود درصد نمونه های شقاق در خط وسط و پشت آنوس پدید می آیند. بقیه موردها در خط وسط و قدام آنوس مشاهده می گردند. کمتر  از یک درصد نمونه ها هم دو طرفه می باشند. دلیل رایج بودن شقاق در پشت را خونرسانی ضعیف تر این قسمت در مقایسه با قسمت قدامی و کم شدن انعطاف پذیری به خاطر استخوانی بودن آن دانسته اند. اگر یک شقاق مزمن در قسمت هایی غیر از خط وسط مشاهده شود می تواند علامت سایر بیماریها نظیر کرون، ایدز، سیفلیس، سل و یا لوسمی باشد.

 

شقاق یا فیشر

نشانه بارز شقاق مقعد، درد شدید و خونریزی، هنگام دفع مدفوع (خون در مدفوع) می باشد. خونریزی غالبا روشن بوده و به صورت رگه ای روی مدفوع مشاهده می گردد. گاهی بیمار تا ساعتها بعد از دفع مدفوع از درد و اسپاسم مقعد رنج می کشد. در معاینه حضوری، با کنار زدن دو طرف باسن احتمال دارد، شقاق مشاهده شود ولی اگر مشاهده نشد، علت نبود این بیماری نیست. غالبا درد بیمار، به حدث شدید می باشد که امکان معاینه انگشتی رکتوم و یا رکتوسکوپی نیست. در حالتی که شکی در باره تشخیص وجود دارد و یا احتمال سایر بیماری ها نظیر آبسه پری آنال است بهتر است بیمار زیر بیهوشی معاینه گردد.

 

شقاق حاد خود را به صورت یک زخم خطی بروز می دهد. ولی شقاق مزمن زخم گسترده تری می باشد که لبه های برجسته ای را داراست و فیبرهای سفید عضله اسفنکتر داخلی در کف آن مشاهده می گردد. معمولا در سمت خارجی این زخم یک منگوله پوستی ( Skin tag) و در سمت داخلی آن یک پاپیلای مقعدی هیپرتروفیه ( sentinel pile) یا زائده نگهبان مشاهده می گردد.

 

به همین خاطر قسمتی از نشانه های آشگار شدن شقاق یا فیشر را در زیر به صورت خلاصه می آوریم تا موقع ظاهر شدن این نشانه ها در  اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.

نشانه های بیماری شقاق یا فیشر

1- دارا بودن درد در موقع دفع مدفوع
2-خون ریزی از ناحیه مقعد
3-خون ریزی موقع مدفوع (خون در مدفوع) 
4-سوزش و خارش قسمت مقعد 
5-مشاهده رگه های خونی در روی مدفوع و یا دستمال توالت
6-دارا بودن درد و یا اسپاسم تا مدتها پس از دفع مدفوعپ

پیشگیری از شقاق

در صورتی که مبتلا به شقاق مقعد هستید، بعد از بهبودی ، در آینده در مقایسه با سایر اشخاص بیشتر در معرض مبتلا شدن به آن خواهید  بود. مناسب ترین شیوه به منظور جلوگیری از ایجاد شقاق، پیشگیری از مبتلا شدن به یبوست است. به عبارت دیگر، رژیم غذایی پرفیبر و مایعات را بیشتر استفاده کنید. می توانید بروشورهای غذایی پرفیبر را فهرست وار تهیه نمایید.

 

برخی از اشخاص به نظر در معرض دوباره مبتلا شدن به فیشر یا شقاق می باشند. نصفی از اشخاصی که مبتلا به شقاق مقعد مزمن می باشند که با پماد GTNN به خوبی درمان شده اند و در آینده یک یا چندین بار به آن مبتلا می شوند. این اشخاص فشار عضلانی زیادی اطراف مقعد خود دارند. در صورت کشیدگی مقعد، احتمال پارگی دیواره مقعد در میان این افراد زیاد می باشد. با این حال، بار دیگر با مصرف پماد GTN می توان اقدام به درمان شقاق مقعد کرد. در صورتی که به صورت مداوم به فیشر یا شقاق مبتلا می شوید جراحی یکی از شیوه های درمانی اثرگذار می باشد. معمولا درمان شقاق مقعد بدون جراحی انجام می شود و احتیاجی  به درمان جراحی نیست و فقط تعداد اندکی از بیماران به جراحی نیاز می یابند.

شقاق یا فیشر

درمان شقاق یا فیشر

برای درمان بایست دوره زمانی درد، اسپاسم و ایسکمی شکسته گردد. نخستین گام درمانی تجویز ملین‌هایی می باشد که مدفوع را حجیم و  شل می‌کنند و همراه با آن نشستن در لگن آبگرم را توصیه می‌کنیم. در این مرحله تجویز پماد آنتی هموروئید (حاوی مواد بیحس کننده، کورتون و مواد نرم‌کننده می‌باشد) و یا ژل لیدوکائین می‌تواند کمک کننده باشد. اغلب موارد شقاق حاد با چنین درمانی بهبود می‌یابند. در صورتیکه پاسخ درمانی کافی گرفته نشد، و یا شقاق از نوع مزمن بود، می‌توان از داروهای دیگری استفاده کرد.

 

درمان شقاق با دارو

نیتروگلیسیرین با همان مکانیسمی که عضلات صاف عروق کرونر را شل می‌کند می‌تواند عضله اسفنکتر داخلی را هم شل کرده و از اسپاسم خارج کند. پماد %0?2 (دو دهم درصد) آن برای درمان شقاق استفاده می‌شود و معتقدند یک اسفنکتروتومی شیمیایی موقت ایجاد می‌کند علاوه  بر آن خونرسانی آنودرم را نیز افزایش می‌دهد. از معایب آن ایجاد سر درد است و بهتر است در حالت خوابیده استفاده شود. در ایران گاهی به اشتباه به بیمار پماد%2 (دو درصد) داده می‌شود که سردرد بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. پماد ایزوسورباید و یا دیلتیازم موضعی و خوراکی نیز می‌توانند با مکانیسم مشابه به بهبود شقاق کمک کنند و سر درد هم ایجاد نمی‌کنند. درمان دارویی شقاق مزمن در حدود 600? موارد موثر  است.

 

درمان شقاق با بوتاکس

تزریق موضعی سم بوتولینیوم (بوتاکس) نیز با فلج موقت عضلات اسفنکتر داخلی، یک نوع اسفنکتروتومی شیمیایی موقت ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به بهبودی شقاق گردد. ولی در دراز مدت تا 41? احتمال بازگشت شقاق وجود دارد.

 

درمان شقاق به روش اسفنکتروتومی

جراحی در مواردیکه درمان دارویی فایده‌ای نداشته و یا خوب شده و دوباره عود کرده سفارش می‌گردد. مناسبترین درمان جراحی اسفنکترو تومی لترال می باشد. قبلاً از دیلاتاسیون تدریجی آنوس زیر بیهوشی بهره گرفته می‌شد که تا 400? با عود همراه بود. در اسفنکتروتومی لترال حدود 30? فیبرهای عضله اسفنکتر داخلی در سمت راست یا چپ آنوس قطع می‌شوند. بیش از 95? بیمارانی که اسفنکتروتومی می‌شوند، با این درمان با این درمان بهبود می‌یابند و میزان عود آن کمتر از 10? می‌باشد. با این عمل احتمال بی‌اختیاری نسبت به دفع گاز وجود دارد و میزان این عارضه بین 5 تا 15? گزارش شده است. اسفنکتروتومی لترال به دو روش باز وبسته انجام می‌شود. شیوه بسته بر پایه مقالات با عوارض کمتری همراه است.

کاربرد لیزر در درمان شقاق

کاربرد لیزر در درمان شقاق اکثرا در نابود کردن  زایده های اضافی کناره مقعد استفاده می شود و درمان شقاق به صورت کامل انجام نمی شود. اما در موردهایی که زایده های و برخی اوقات زخم های خارجی نظیر بخیه استفاده نمی شود منجر به پایین آمدن درد شده و خیلی مفید می باشد.

درمان جراحی شقاق

در موردهایی که شقاق یا فیشر به درمان دارویی پاسخی نمی دهد یا بعد از درمان دوباره بازمی گردد  عمل جراحی توصیه می گردد. عمل ترجیحی، قطع نسبی اسفنکتر داخلی است که باعث فشار استراحت اسفنکتر پایین آمده می شود و زخم ترمیم می یابد. در 44 درصد بیماریهای شقاق پس از این عمل بی اختیاری در دفع گاز یا مدفوع اتفاق می افتد که این درصد در اشخاصی که به سایر شیوه ها به عنوان نمونه به شیوه دارو درمان می گردند شبیه به هم می باشد بنابراین  مناسب ترین شیوه درمانی شقاق در این وضعیت شل کردن اسفنکتر می باشد.

اصل های درمانی شقاق

درمان یبوست با رژیم پرفیبر و مایعات و گاهی ملین، کنترل درد، گرم کردن موضع. بی حس کننده های موضعی همراه با کورتیکوستروییدها برای کنترل درد مصرف می شود. اسپاسم اسفنکتر داخلی غالبا با درمان داروئی برطرف نمی شود نیتروگلیسیرین و دیلتیازم 2? باعث پرخونی محل و در نتیجه باعث تسریع در بهبودی زخم و سرانجام پایین آمدن یا نابودی اسپاسم می شود. در موردهایی که پماد نیتروگلیسیرین باعث سردرد می گردد پماد دیلتیازم مناسب می باشد. از تزریق بوتاکس هم در درمان شقاق بهره می برند. نشستن در لگن آب گرم به مدت 15 دقیقه و3 بار در روز به پایین آوردن اسپاسم اسفنکتر و درد کمک می‌کند. 

علایم شقاق

 احساس درد در موقع دفع مدفوع، خونریزی، سوزش و خارش، مشاهده خون در مدفوع و غیره از جمله علائم و نشانه های شقاق است.

انواع شقاق

شقاق به دو نوع حاد و مزمن در بیمار بروز می کند که هر یک درمان مخصوص به خود را دارد.

علل و علائم شقاق

درباره علت ها و نشانه های شقاق یا فیشر بیشتر بدانید.

یبوست و شقاق مقعد

علت مشخص برای یبوست بیان نشده اما نشانه غالب سفت شدن مدفوع و فشار برای خروج آن است که اگر به موقع مداوا نگردد احتمال تبدیل شدن به شقاق را دارد.

نقش لیزر در درمان بیماری های مقعد

لیزر در درمان شقاق بسیار کارایی بالایی دارد به طوری که نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است ندارد و نیازی به استراحت چند روزه نیست.

کاهش درد شقاق مقعد

برای‌ برطرف‌ کردن‌ اسپاسم‌ عضلانی‌ و درد در اطراف‌ مقعد، باید حوله‌ گرم‌ روی‌ محل‌ گذاشته‌ شود. نشستن‌ در لگن‌ حاوی‌ آب‌ گرم‌ نیز درد را تخفیف‌ می‌دهد.

فیشر یا شقاق مقعد

فیشر یا شقاق ترک و یا زخمی ?می باشد که در ?قسمت ابتدای مقعد اتفاق می افتد که ?خیلی دردناک ?است و ?برخی اوقات با خونریزی اندکی موقع اجابت مزاج همراه است. 

فرق شقاق مقعد و بواسیر

شقاق و هموروئید (بواسیر) دو بیماری ?مختلف در ناحیه مقعد ?می باشند که ?آگاه بودن از اختلاف آنها از لحاظ نشانه ها و چگونگی درمان آنها برای بیمار لازم ?می باشد.

علایم و نشانه های شقاق مقعد

شقاق با معاینه بالینی توسط پزشک متخصص شقاق مقعد و مشاهده مقعد تشخیص داده می شود.

شقاق مقعد و فیستول مقعدی

شقاق مقعد شکافى روى پوست ظریف مجراى مقعد است که معمولاً در اثر دفع مدفوع سفت ایجاد مى‌شود. فیستول مقعد مجراى ارتباطى باریکى است که بین مجراى مقعد و پوست اطراف سوراخ مقعد ایجاد مى‌شود.

شقاق مقعد و درمان آن

آب گرم، خوردن غذاهای محرک راه هایی برای درمان شقاق هستند اما برای معالجه و درمان کامل باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

شقاق مقعد مزمن

شقاق مزمن مقعد سبب سرطان روده بزرگ و مقعد نمی شود ولی برخی اوقات به خاطر عفونت محل، تبدیل به یک فیستول مقعدی میشود که در این صورت حتما باید جراحی شود.

شقاق مقعد به علت یبوست مزمن

هوای تازه و انجام ورزش به طور منظم تاثیر بسزایی در تسریع روند بهبودی شقاق مقعد ناشی از یبوست دارد.

شقاق مقعد بعد از سزارین

علت این نوع شقاق از یبوست است که شقاق مقعد بعد از سزارین، همان زخم یا ترک خوردگی انتهای روده است که معمولاً با درد و یا سوزش شدید در این ناحیه همراه است.

 برای رزرو وقت به اینجا مراجعه کنید.

یدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک 16 طبقه دوم

  021-88870896
  09901942474

دوشنبه 95 دی 27 , ساعت 11:19 صبح

 

تابلو سازی های روان یا LEDDISPLAY امروزی ترین ، جذابترین و جدیدترین نوع تابلو سازی های تبلیغاتی در دنیا بحساب می آید که همگام با پیشرفت تکنولوژی پا به عرصه تبلیغات گذاشته است.

کاربرد این تابلو ها در سردرب فروشگاه ها ،پمپ بنزین ها ،مغازه ها ،سالن های ورزشی ، فرود گاه ها ، سالن های انتظار بیمارستانها ودر مانگاه ها ودر فضای داخلی نمایشگاه ها یه کار برده می شود . گروه تبلیغاتی رسا گرافیک نیز از این غافله عقب نمانده و در تولید و ساخت این نوع تابلو سازی ها فعالیت به سزا و خوبی دارد.

الف) تک رنگ
ب) سه رنگ
ج) هفت رنگ
د) فول کالر

تابلو سازی ال ای دی روان

تابلو سازی ال ای دی روان

مرحله به مرحله با ساخت و نکته های فنی تابلو سازی روان

این نمونه از تابلو سازی ها در کشور ما به طور عمده به دو صورت وارداتی و ساخت ایران عرضه میگردد که برای انتخاب به موارد ذیل توجه شما را جلب میکنم.

1)تراکم LED که اصطلاحا با واحد پیکسل بیان میگردد و منظور فاصله بین دو LED می باشد.

2)نوع برد بکار برده شده برای مداری که LED ها بر روی آن نصب شده(متالیزه بودن و دارای چاپ سبز بودن از مزایای نمونه های خوب می باشد)

3)دارا بودن ابروئی (سایه بان برای LEDها)

4)دارا بودن نرم افزار قوی که بتواند تاریخ و ساعت را نمایش دهد و دارای افکتهای متنوع باشد ودر ضمن قابلیت پخش انیمیشن را نیز داشته باشد.

5)طریقه ولتاژ رسانی به LEDها که به دو صورت استاتیک(ولتاژ مستقیم به دو سر LED) و رفرشی (متناوبی بودن ولتاژ بین چند سطر یا ستون) می باشد که خود حالت رفرشی به سه دسته 1/4و 1/8و 1/16 تقسیم میگردد.

بدیهی است که هر چه ولتاژ بیشتری به LED ها برسد شدت نور بیشتری خواهیم داشت.

بنابراین استایک از رفرش و به ترتیب 1/4 از 1/8 و1/16 شدت نور بیشتری خواهد داشت.

6)ساخت و مونتاژ تابلوهای وارداتی نیاز به تخصص خاصی نمی باشد و هر شخصی می تواند ساخت این نوع تابلو سازی ها را تجربه کند .

برای سفارش تابلو به پرکاس مراجعه کنید


دوشنبه 95 دی 27 , ساعت 11:19 صبح

 

آنچه باید درباره بواسیر یا هموروئید بدانیم

بواسیر یا هموروئید جمع کلمه باسور است که در زبان انگلیسی به آن بواسیر یا هموروئید گفته می شود. جالب است بدانیم که بواسیر یا هموروئید بالشتک های عروقی طبیعی موجود در کانال مقعد می باشد که نقش بسزایی را در عمل دفع ایفا می کنند، به عبارت ساده تر بواسیر یا هموروئید یک نوع واریس وریدی محسوب می شود که در ناحیه رکتوم( راست روده) ایجاد می شود.

آنچه باید درباره بواسیر یا هموروئید بدانیم

 

بدیهی است زمانی که بواسیر یا هموروئید متورم یا ملتهب شود، از حالت طبیعی خود خارج خواهد شد و در قالب یک بیماری بروز می کند، که البته بر اساس اظهار نظر بسیاری از پزشکان ایجاد فشار در بروز این بیماری نقش بسزایی را ایفا می کند، بدین معنا که در هنگام عمل دفع سیاهرگ های ناحیه مقعد پرخون شده و در نهایت متورم می شود که در صورت تکرار فشار و یا یبوست سطح ناحیه مقعد زخم شده و باعث خونریزی می شود، هر چند این احتمال وجود دارد که فرد سالیان متمادی مبتلا به بیماری بواسیر یا هموروئید باشد اما تنها با ایجاد خونریزی پی به بیماری خود ببرد.

بررسی آمار ابتلا به بواسیر یا هموروئید

بررسی آمار ابتلا به بواسیر یا هموروئید

 

گفتنی است بیش از نیمی از مردم دنیا در طول زندگی خود حداقل یک بار بیماری بواسیر یا هموروئید را تجربه می نمایند، این در حالی است که طبق آمار موجود میزان شیوع آن در دو جنس( زن و مرد) مساوی ذکر شده است و در بیشتر موارد سن ابتلا به این بیماری بالای 45 سال گزارش شده است اما این احتمال نیز وجود دارد که بواسیر یا هموروئید حاد در هر سنی مشاهده شود و میزان شیوع آن در میان جوانان و افراد میان سال بیشتر از سالمندان و همچنین در بین سفیدپوستان و افرادی که متعلق به اقشار مرفه جامعه هستند بیشتر از رنگ پوستان و اقشار دیگر جامعه می باشد.

دلایل ایجاد بیماری بواسیر یا هموروئید

دلایل ایجاد بیماری بواسیر یا هموروئید

 

متاسفانه تا به امروز هنوز علت اصلی ایجاد بیماری بواسیر یا هموروئید شناخته نشده است، اما به طور کلی می توان عوامل متعددی را در بروز بیماری مورد بحث دخیل دانست که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • ابتلا به یبوست مزمن
  • ابتلا به اسهال مزمن
  • پیروی از رژیم غذایی کم فیبر
  • استفاده ناکافی از مایعات
  • افزایش فشار داخلی شکم
  • افزایش وزن
  • نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی
  • انجام ورزش های سنگین
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • وراثت
  • بارداری
  • لواط
  • سرفه های مزمن
  • مصرف مشروبات الکی
  • افراط در انجام عمل جنسی( نزدیکی مقعدی)
  • کم شدن توان عضله اسفنکتر در سنین بالا
  • انجام جراحی‌ راست‌ روده‌ یا پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ زایمان‌ و دوختن‌ آن‌
  • بیماری‌ کبدی
  • سرطان‌ روده‌ بزرگ‌
  • بالا بودن‌ فشار خون‌ در سیستم‌ سیاهرگی‌ دستگاه‌ گوارش‌

علایم بواسیر یا هموروئید

علایم بواسیر یا هموروئید

 

شایان ذکر است بیماری بواسیر یا هموروئید یا همان بواسیر یا هموروئید دارای نشانه های متعددی می باشد که توصیه می شود فرد تنها در صورت بروز یکی از نشانه های مذکور به پزشک متخصص مراجعه نماید، چرا که عدم درمان مناسب و یا به موقع بیماری می تواند منجر به پیشرفت و حاد شدن شرایط بیمار شود.

  • ایجاد خونریزی: به طور کلی شایع ترین نشانه بیماری بواسیر یا هموروئید بروز خونریزی روشن است که در مراحل ابتدایی و یا خفیف به صورت قطره قطره اما با پیشرفت این بیماری شدت خونریزی نیز بیشتر خواهد شد به نوعی که در برخی از موارد این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا دچار کم خونی شود.
  • ایجاد زائده گوشتی: بیرون زدگی و یا پرولایس نیز یکی دیگر از نشانه های این بیماری محسوب می شود که البته بیشتر به علت پیشرفت بیماری ظاهر می شود.
  • احساس درد: این نشانه تنها در صورت پیشرفت زیادی بیماری بروز خواهد کرد.
  • احساس خارش: این نشانه به ندرت ایجاد می شود.
  • ایجاد ترشح مخاطی (بلغمی) پس از اجابت مزاج
  • دفع ناقص مدفوع: فرد حتی پس از انجام عمل دفع احساس می کند تخیله کامل انجام نشده است.

انواع بواسیر یا هموروئید

انواع بواسیر یا هموروئید

 

آنچه مسلم است نشانه های بیماری بواسیر یا هموروئید به طور معمول با توجه به موقعیت قرار گیری این بیماری متفاوت می باشد، از این رو می توان بیماری بواسیر یا هموروئید را به سه دسته تقسیم بندی کرد.

  1. بواسیریا هموروئید داخلی
  2. بواسیریا هموروئید خارجی
  3. بواسیریا هموروئید ترومبوزه

بواسیر یا هموروئید داخلی

بواسیر یا هموروئید داخلی

 

همان گونه که می دانیم هموروئید بخشی از ساختمان طبیعی راست روده وابتدای کانال مقعد و در بالای خط دندانه ای و یا اپی تلیوم ستونی (ازحدود 6-3 سانتیمتری داخل مقعد ) است که به صورت بالشتک های عروقی کوچک یا همان توده های زیر مخاطی ضخیمی می باشد که به علت ایجاد فشار موقع اجابت مزاج ، این احتمال وجود دارد که جابه جا شوند . وظیفه اصلی این بالشتک ها کمک در کنترل باد و مایع مدفوعی وهمچنین جهت تسهیل دفع ومراقبت ازمجرای مقعد در هنگام خروج مدفوع می باشد.
دراین حالت بالشتک بواسیر یا هموروئید از درون روده متورم می شود، اما فرد مبتلا، قادر به دیدن ویا لمس کردن این بالشتک ها نیست، همچنین بر اساس نظر سنجی به عمل آمده از بیماران، بیشتر افراد در این نوع از هموروئید احساس درد و یا ناراحتی ندارند، اما به علت ایجاد فشار در هنگام اجابت مزاج، خراشیدگی توده بواسیر یا هموروئیدی به وجود می آید که این امر منجر به خونریزی می شود و تکرارآن در مرور زمان باعث خروج بالشتک ها به سمت خارج از مقعد می شود به گونه ای که فرد مبتلا به بواسیر یا هموروئید خارجی خواهد شد.

بواسیر یا هموروئید خارجی

بواسیر یا هموروئید خارجی

 

این هموروئید زیر خط دندانه ای و در قسمت فوقانی تر با انودرم قرار دارد.این نوع از بیماری بواسیر یا هموروئید در اکثر موارد بسیار دردناک است.هموروئید خارجی در زیر پوست کناره مقعد ایجاد می شود واین بالشتک های بواسیری نسبت به ایجاد درد وخونریزی حساس تر می باشند و همچنین در بیشتر موارد فرد احساس خارش شدیدی در ناحیه مقعد دارد، به نحوی که توده با اولین خارش دچار خونریزی می شود. جالب است بدانیم در بعضی از موارد این احتمال وجود دارد که بواسیر یا هموروئید مانند کیسه ای پراز خون مشاهده شود که البته این بالشتک های پر خون بسیار دردناک ومتورم می شوند و از سوی دیگر نیز مستعد پاره شدن و یا خونریزی هستند.
افزایش فشار داخل شکم و لگن که به عللی همچون زور زدن طولانی ، وجود مدفوع سفت و حاملگی یا آسیت می تواند ایجاد شود، موجب پرشدن و اتساع تدریجی این شبکه های وریدی شده و نهایتاً بجای نسوج طبیعی هموروئیدال، پکه های واریسی دیده میشوند. این پکه های هموروئیدی هنگام عبور مدفوع سفت, می توانند آسیب دیده و خونریزی کنند و یا همراه با مخاط روی آن, هنگام اجابت مزاج از آنوس خارج شوند.

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

 

هموروئید های ترومبوزه به صورت برآمدگی کبود رنگ در لبه های کناری مقعد ظاهر می شوند و اندازه آن مانند یک لوبیا است. علل اصلی بروز این نوع از بواسیر یا هموروئید ایجاد فشار بیش از حد در هنگام دفع مدفوع ، نشستن و ایستادن طولانی مدت و یا انجام ورزش های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین می باشد(مانند راننده ها و ورزشکاران) به طور کلی این نوع از بواسیر یا هموروئید بسیار دردناک است و می تواند ظرف حداکثر چند ساعت به وجود آید به گونه ای که بیمار طی 48 یا 72 ساعت احساس درد شدید و ناراحت کننده ای را تجربه می کند اما به مرور زمان از شدت درد کاهش می یابد که در این صورت توصیه می شود فرد به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه نماید.

تقسیم بندی بواسیر یا هموروئید بر اساس شدت علایم

تقسیم بندی بواسیر یا هموروئید بر اساس شدت علایم

 

در سال 1985 دانشمندان بر اساس درجه پرولاپس وهمچنین میزان بروز علایم، بواسیر یا هموروئید را به چهار درجه تقسیم بندی نمودند که در ادامه به شرح تفضیلی آن خواهیم پرداخت.

  • بواسیر یا هموروئید درجه یک : در این حالت توده ,هموروئید یا بواسیری کمی بزرگ شده وتنها نشانه آن در بعضی افراد، ایجاد خونریزی بدون درد می باشد.
  • بواسیر یا هموروئید درجه دو: در این حالت توده هموروئید یا بواسیری بزرگ تر شده ، به گونه ای که در هنگام اجابت مزاج دچار بیرون زدگی می شود اما بلافاصله بعد از اتمام عمل دفع ، به صورت طبیعی( خود به خود) به داخل مقعد باز می گردد، هر چند در این حالت فرد امکان بروز خونریزی نیز وجود دارد.
  • بواسیر یا هموروئید درجه سه :در این حالت توده هموروئید یا بواسیری باز هم بزرگ تر شده و در حین اجابت مزاج دچار بیرون زدگی می شود ،اما دیگر قادر نیست خودبه خود ، به داخل مقعد برگردد، از این رو با استفاده از دست آن را به داخل مقعد هدایت کرد ، در این درجه از بیماری امکان بروز خونریزی نیز می تواند وجود داشته باشد.
  • بواسیر یا هموروئید درجه چهار:در این حالت توده هموروئید یا بواسیری در بیرون از مقعد قرار می گیرد اما دیگر حتی با استفاده از دست نیز نمی تواند به داخل مقعد باز گردد.

تقسیم بندی بواسیر یا هموروئید بر اساس وضعیت بیمار

تقسیم بندی بواسیر یا هموروئید بر اساس وضعیت بیمار

 

باید توجه داشت همان گونه که بیماری بواسیر یا هموروئید از درجات مختلفی برخوردار است ، بیمار نیز متناسب با درجه بیماری از علایم و شرایط ویژه ای برخوردار است که می توان بر اساس وضعیت فرد، بیماری بواسیر یا هموروئید را تقسیم بندی کرد:

  • عادی
  • خونریزی دهنده
  • ملتهب
  • فیبروتیک (ضخیم شده )
  • بیرون زده (پرولابه )
  • دردناک
  • خارش دار
  • عفونی
  • مختنق ( گیر افتاده )

دلایل پیشرفت بواسیر یا هموروئید

دلایل پیشرفت بواسیر یا هموروئید

 

آنچه مسلم است دلایل متعددی را می توان در پیشرفت بیماری بواسیر یا هموروئید موثر دانست که در ادامه به اختصار به آن اشاره خواهیم کرد.

  • ارث
  • تغذیه نامناسب
  • نشستن و یا ایستادن طولانی مدت
  • بارداری
  • انجام ورزش های نامناسب
  • ایجاد فشار به هنگام عمل دفع
  • استفاده از لباس های تنگ
  • وجود مسائل روانی ( مانند افسردگی)
  • مصرف بعضی از داروها
  • یبوست
  • افزایش سن
  • اختلالات عملکردی عضله اسفنکتر
  • جا به جا شدن بالشتک های مقعدی به طرف پایین ویا پرولاپس آنها
  • تخریب سیستم بافت همبندی حمایت کننده بالشتک های مقعدی
  • افزایش فشار داخلی شکم
  • نشستن طولانی مدت در توالت
  • وجود فشار خون ورید پورت به خصوص در بیماران سیروتیک کبد
  • اتساع غیر عادی ورید های هموروئیدال داخلی که از شاخه های ورید های هموروئیدال میانی و فوقانی منشا می گیرند.
  • دیستانسیون غیر عادی آناستموزهای شریانی و وریدی که در همان محل بالشتک های مقعدی می باشند.

روش های پیشگیری بواسیر یا هموروئید

روش های پیشگیری بواسیر یا هموروئید

 

آنچه مسلم است دلایل متعددی را می توان در پیشرفت بیماری بواسیر یا هموروئید موثر دانست که در ادامه به اختصار به آن اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از غلات: مصرف غلات مانند برنج، ذرت، جو، گندم و مواردی از این دست به دلیل دارا بودن فیبر بالا می تواند باعث افزایش حجم مدفوع و یا نرم شدن آن شود.
    جالب است بدانیم در میان غلات، جو حاوی فیبر قابل حل می باشد، بنابراین می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی در صبح استفاده کرد.
  • استفاده از مکمل های حاوی سبوس: این نوع از مکمل ها می تواند جایگزین غلات محسوب شود،از این رو نقش تاثیر گذاری در عدم ابتلا به یبوست و یا هموروئید ایفا می کند.
  • استفاده از حبوبات: مصرف انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخود ، سویا و باقلا جز آن دسته از غذاهای غنی از فیبر به حساب می آید که می تواند در جلوگیری از ابتلا به بواسیر یا هموروئید موثر واقع شود.
  • استفاده ازمیوه جات: مصرف میوه به علت داشتن فیبر می تواند در ابتلا به بواسیر یا هموروئید حائز اهمیت باشد، میوه های سرشار از فیبر شامل پرتقال، سیب، انجیر، توت فرنگی، کیوی، موز، گلابی و انگور می باشند، اما این در حالی است که میزان فیبر موجود در میوه جات به اندازه غلات یا حبوبات نیست.
  • استفاده از سبزیجات: مصرف انواع سبزیجات می تواند باعث حجیم و یا نرم شدن مدفوع شود، چرا که این نوع از مواد غذایی حاوی فیبر زیاد است که در این میان می توان به هویج، سیب زمینی، اسفناج و کنگر فرنگی اشاره نمود.
  • استفاده از مغزها: مصرف انواع گردو، بادام وفندق می تواند در عدم ابتلا به بواسیر یا هموروئید مفید باشد، چرا که این مغز ها نیز حاوی فیبر هستند و تاثیر بسزایی را در عملکرد دستگاه گوارش ایجاد می کند.
  • مصرف کافی مایعات: توصیه می شود در طول روز بین 8 تا 10 لیوان آب مصرف شود.
  • عدم استعمال دخانیات: مصرف سیگار می تواند تاثیر منفی بر سیستم گوارش فرد بر جای بگذارد.
  • عدم مصرف نوشیدنی های الکی: استفاده از نوشیدنی های الکی می تواند باعث اختلال در دستگاه گوارش شود.
  • عدم مصرف غلات تصفیه شده: این دسته از غلات قسمت قابل توجهی از فیبر خود را از دست داده اند، بنابراین مصرف برنج سفید، نان سفید یا پاستا می تواند خود زمینه ساز بروز و یا پیشرفت بواسیر یا هموروئید شود.
  • عدم مصرف شکرهای تصفیه شده: شکرهای تصفیه شده مانند انواع کیک ها، شکلات و شیرینی جات حاوی میزان کمی فیبر هستند، از این رو علاوه بر ایجاد چاقی می تواند موجب بروز یبوست و به دنبال آن بواسیر یا هموروئید شود، از این رو توصیه می شود در مصرف این دسته از مواد غذایی احتیاط شود.
  • عدم مصرف غذاهای تند: مصرف بی رویه ادویه جات به خصوص فلفل می تواند موجب بروز آسیب به سیستم گوارش شود به نحوی که بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که استفاده بی رویه از ادویه جات و یا غذاهای تند خود زمینه ساز ابتلا به یبوست و یا بواسیر یا هموروئید می باشد، لذا بهتر است از مصرف خردل، سُس های تند و یا غذاهای تند اجتناب شود.
  • عدم مصرف غذاهای نمک سود شده: مصرف بی رویه نمک علاوه بر ایجاد بیماری های دیگر می تواند خود زمینه ساز ابتلا به بواسیر یا هموروئید و یبوست شود، به طور کلی استفاده از غذاهای آماده می تواند خود محرک ایجاد یبوست و یا بواسیر یا هموروئید به حساب آید از این رو توصیه می شود از مصرف زیتون و ساردین های نمک سود شده و سایر غذاهای غنی از نمک اجتناب شود.
  • انجام فعالیت های بدنی مناسب:انجام فعالیت های بدنی مناسب می تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین کاهش فشار بر سیاهرگ های ناحیه مقعد شود، لذا توصیه می شود فرد به طور حتم در طول روز پیاده روی انجام دهد.
  • عدم نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی: نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی می تواند زمینه ساز بروز یبوست و یا هموروئید شود، لذا بهتر است افرادی که به دلیل شرایط شغلی خود مجبور به نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی هستند در فواصل زمانی کوتاه موقعیت فیزیکی خود را تغییر دهند.
  • عدم جابه جایی اجسام سنگین: بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث بروز ابتلا به بواسیر یا هموروئید درجه چهار شود.
  • انجام عمل دفع در فواصل معین و کوتاه: به تاخیر انداختن عمل دفع می تواند باعث بروز یبوست شود لذا توصیه می شود فرد در فواصل معین و کوتاه اقدام به اجابت مزاج نماید.
  • عدم ایجاد فشار به هنگام اجابت مزاج: زور زدن به هنگام دفع مدفوع باعث ایجاد فشار بر سیاهرگ های ناحیه مقعد می شود که انجام این عمل در دراز مدت باعث بروز بواسیر یا هموروئید خواهد شد.
  • کاهش وزن: افزایش وزن به طور کلی یکی از فاکتورهای اصلی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید شناخته شده است از این رو توصیه می شود در صورت داشتن اضافه وزن ،فرد اقدام به کاهش معقول وزن نماید.
  • عدم استفاده از لباس تنگ: استفاده از لباس تنگ ، نامناسب و یا بستن کمربند می تواند زمینه ساز بروز یبوست و یا هموروئید شود چرا که این مهم باعث ایجاد فشار بر سیاهرگ های ناحیه مقعد می شود.

در پایان باید خاطر نشان کرد که در صورت رعایت موارد مذکور می توان تا حدود زیادی از ابتلا به بواسیر یا هموروئید جلوگیری نمود، اما در غیر این صورت توصیه می شود که با بروز علایم ابتدایی این بیماری به پزشک متخصص جهت انجام معاینه و درمان مراجعه شود.

پیشگیری از ابتلا به یبوست قبل از بروز بواسیر یا هموروئید

پیشگیری از ابتلا به یبوست قبل از بروز بواسیر یا همموروئید

 

شایان ذکر است عدم درمان به موقع یبوست و یا اسهال مزمن می تواند زمینه ساز بروز بیماری های مانند بواسیر یا هموروئید و یا شقاق در فرد شود، بنابراین توصیه می شود در اولین فرصت ممکن اقدام به رفع آن نمایند، هر چند در این مجال باید خاطر نشان کرد که مصرف خودسرانه ملین های شیمیایی خطرناک است، چرا که طبق گزارشات موجود، استفاده از ملین های شیمیایی می تواند باعث بروز تنبلی روده و یا سایر مشکلات دیگر در فرد شود، این در حالی است که می توان با رعایت نکات ذیل به راحتی اقدام به درمان یبوست نمود.

  • استفاده از ملین های گیاهی: مصرف خاکشیر، آلو، انجیر و زردآلو، لواشک، برگه های میوه در فصول سرد سال
  • استفاده کافی از مایعات : مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب
  • استفاده از روغن زیتون: توصیه می شود در غذا و یا در سالاد به عنوان جایگیزین سس استفاده شود.
  • استفاده ازسبزیجات پخته: سبزیجات پخته باعث تحریک معده و یا روده نخواهند شد.
  • انجام فعالیت های بدنی مناسب: عدم تحرک می تواند باعث تنبلی روده شود از این رو توصیه می شود فرد در طول روز اقدام به پیاده روی نماید.
  • عدم مصرف برخی از داروها: مصرف داروهای اعصاب و روان ، قرص آهن و مواردی از این دست می تواند باعث بروز یبوست شود.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر: مصرف مواد مخدر و یا استعمال دخانیات می تواند زمینه ساز ابتلا به یبوست محسوب شود.

باید در نظر داشت که در صورت عدم دستیابی به نتیجه مطلوب، به طور حتم باید به پزشک متخصص مراجعه شود تا ضمن بررسی دقیق دلایل اصلی ایجاد کننده ( ممکن است به علت ضایعات خوش خیم یا حتی سرطان های روده باشد) اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

روش های تشخیص بواسیر یا هموروئید

روش های تشخیص بواسیر یا هموروئید

 

بدیهی است هموروئید را می توان به طور تیپیک با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود که در ادامه به اختصار نحوه انجام معاینه بیان می شود:

  1. در وضعیت سجده (knee-chest )
  2. لترال( sim’s)
  3. لیتومی : حالت طاق باز با ران های خم شده به شکم و زانوی خم شده

باید در نظر داشت که می توان هموروئیدهای خارجی را از بیرون مشاهده نمود ، اما هموروئید داخلی تا بیرون نزند هرگز قابل رویت نخواهد بود . از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در معاینه تویط دست،انگشت آغشته به خون شود. این در حالی است که بهترین روش برای تشخیص هموروئید داخلی رکتوسکوپی می باشد که از این طریق 8 تا 10 سانتی متر از انتهای دستگاه گوارش قابل دید است، همچنین سیگموئیدسکپی یا کولونوسکوپی, جهت رد تشخیص های افتراقی دیگر ضروری می باشد با مشاهده مقعد و بافت اطراف می توان هموروئید خارجی و هموروئید داخلی پرولایه را تشخیص داد.

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان بواسیر یا هموروئید

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان بواسیر یا هموروئید

  • اگر در همان‌ جایی‌ که‌ بواسیر یا هموروئید بوده‌، یک‌ برجستگی‌ سفت نیز‌ تشکیل‌ شود.
  • اگر بواسیر یا هموروئید باعث‌ درد شدید شود
  • اگر میزان خونریزی شدید باشد
  • تغییر در عادات اجابت مزاج برای چند هفته
  • وجود خون در مدفوع
  • وجود مدفوع سیاه یا قیری رنگ منوط به عدم استفاده از داروهای خاص مانند قرص آهن و یا بیسموت
  • ایجاد خونریزی شدید
 

هر چند در این مجال باید یادآور شد زمانی که فردی تنها یک بار به این بیماری مبتلا شود، احتمال تکرار مداوم آن بسیار زیاد است، چرا که ایجاد ورم باعث ضعیف شدن دیواره های رگ ها می شود و در نتیجه فرد، آمادگی بیشتری را برای التهاب دوباره عضلات اسفنکتر پیدا می کند.

عدم مراجعه به پزشک در درمان بواسیر یا هموروئید

عدم مراجعه به پزشک در درمان بواسیر یا هموروئید

 

متاسفانه بسیاری از افراد به علت خجالت به پزشک متخصص جهت انجام معاینه و درمان بواسیر یا هموروئید مراجعه نمی کنند و این امر باعث پیشرفت بیماری خواهد شد به نحوی که با گذشت زمان انجام عمل دفع و یا نشستن بر سطوح سفت و سخت بسیار دردناک و عذاب آور خواهد شد. این درحالی است که برخی از افراد نیز به دلیل عدم مراجعه به پزشک متخصص باعث طولانی شدن روند درمان و یا پیشرفت بیماری می شوند، از این رو توصیه می شود با رویت علایمی مانند درد ، خونریزی و یا التهاب بدون هیچ خجالتی به پزشک متخصص مراجعه شود چرا که انجام درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار ساده است.

بیماری های مشابه با بواسیر

بیماری های مشابه با بواسیر

 

همان گونه که می دانیم بیماری بواسیر یا هموروئید با انجام معاینه فیزیکی قابل تشخیص است، بدین معنا که با مشاهده مقعد و بافت اطراف می توان هموروئید خارجی و یا داخلی را به راحتی تشخیص داد. این در حالی است که معاینه رکتوم و در برخی از موارد انوسکوپی برای بررسی و یا تشخیص تومورها، پولیپ ها ، پروستات بزرگ و یا آبسه ها الزامی می باشد.
گفتنی است بیماری های که دارای علایم مشابه با بیماری بواسیر یا هموروئید هستند شامل شقاق، فیستول مقعدی، آبسه ، سرطان های کولورکتال، واریس رکتوم و یا خارش می باشد.از سوی دیگر خونریزی مقعد می تواند به دلیل وجود بیماری های مانند کانسر کولورکتال، بیماری های التهابی روده و کولیت، بیماری های دیورتیکولار و انژیو دیسیلازی نیز رخ دهد.
آنچه مسلم است بیماری های دیگری مانند تگ های پوستی، زگیل های مقعد، پرولاپس رکتوم، پولیپ و پاپیلای بزرگ شده مقعد می تواند باعث ایجاد توده در ناحیه مقعد شودبیشتر بدانید...


دوشنبه 95 دی 27 , ساعت 11:19 صبح
موهای کاشته شده کی رشد میکنند؟شاید سوالی باشد که ذهن شما را مشغول کرده باشد.

 

روز صفر: منظور همان روز انجام عمل کاشت مو می‌باشد.

روزهای 1 – 5: دو هفته پس از عمل کاشت مو، پراهمیت‌ترین زمان از نظر مراقبت پس از کاشت مو به شمار می‌آیند. در 5 روز اول پس از عمل، بیمار در قسمت پیشانی و پشت سر که موها از آنجا برداشت شده است، گرفتار ورم خواهد شد. همچنین پوست سر در ناحیه بریدگی‌های ریزی که برای کاشت موهای تازه ایجاد شده است، قرمز می‌شود. این قرمزی غالبا یک تا دو هفته پس از عمل برطرف می‌شود. حساسیت ناحیه دهنده مو نیز پس از گذشت چند روز کاملاً برطرف می‌شود.

روزهای 6 – 10: در این مقطع زمانی، بیمار دیگر ورمی نخواهد داشت و قرمزی پوست هم بایست کاملاً برطرف شده یا خیلی ناچیز باشد. در ناحیه هر یک از واحدهای فاماکاما کاشته شده، یک پوسته ریز تشکیل می‌شود که در واقع لایه پوست خشک شده است. در طول این مدت، پزشکان متخصص با شستشوی کامل گرافت‌های مو و سپس مالش ملایم آن‌ها با نوک انگشت، این پوسته‌های ریز را برمی‌دارند. تا روز دهم پس از عمل، تمام این پوسته‌ها برطرف شده و موهای کاشته شده ظاهری شبیه به موی کوتاه شده خواهد داشت. درنهایت در حدود روز دهم، بخیه‌های ناحیه زخم‌ها کشیده می‌شود.

هفته 2 – 3: در این زمان موهای کاشته شده آغاز به ریزش می‌کند و تا پایان هفته سوم و اوایل هفته چهارم، اغلب این موها می‌ریزد. البته این یک مرحله طبیعی از فرایند بهبودی موهاست و اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست. دلیل ریزش موهایی که به‌تازگی کاشته شده‌اند آن است که تار اصلی مو از درون فاماکول رها می‌شود، اما خود واحد فاماکاما و پیاز مو کاملاً سالم می باشند و یک تار موی تازه از درون آن‌ها رشد می‌کند. درواقع این قسمتی از چرخه طبیعی رشد موهاست.

 

موهای کاشته شده کی رشد می کنند؟

 

آخر ماه 1 – اول ماه 2: فاماکول‌های مو در چرخه طبیعی رشد خود، وارد مرحله استراحت می‌شوند. طول مرحله استراحت موها قبل از آنکه آغاز به رشد مجدد کنند، می‌تواند خیلی فرقدار باشد. در این مرحله مقدار موهایی که روی سر هست، دقیقاً مشابه با زمان قبل از انجام عمل است و اشخاص می‌توانند با همان وضعیت ظاهری که قبل از عمل داشته‌اند در انظار ظاهر شوند. در این زمان اشخاص می‌توانند موهای خود را هر طور که مایلند حالت بدهند یا رنگ کنند.

ماه‌های 2 – 4: موهای تازه بایست در این زمان آغاز به بیرون آمدن کنند. در برخی از بیمارها، رشد موهای تازه به فاصله کوتاهی پس از بیرون آمدن مو آغاز می‌شود، اما در برخی دیگر موها دیرتر آغاز به رشد می‌کند. موهای تازه را در این مرحله می‌توان دید اما به خاطر آنکه بایست از زیر پوست سر خارج شود، به‌صورت نازک و کم‌پشت دیده می‌شود. قسمت عمده موهای طبیعی نیز در این زمان دوباره رشد می‌کنند. ناحیه دهنده مو نیز کاملاً بهبود پیدا می‌کند و قرمزی آن برطرف می‌شود.

ماه‌های 5 – 9: در این زمان، مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از موهای تازه در ناحیه پوست سر دیده می‌شود. موهای کاشته شده غالبا کم‌پشت‌تر می باشند و طول تعداد زیادی از آن‌ها در حدود 8 سانتی‌متر یا بیشتر است و می‌توان آن‌ها را کوتاه کرد. در اواخر این مرحله زمانی، تغییرات محسوسی در موهای تازه ایجاد می‌شود و آغاز به ضخیم و پر پشت شدن می‌کنند. در پایان ماه ششم، ناحیه دهنده مو نیز به‌طور کامل بهبود پیدا خواهد کرد. حالت انعطاف‌پذیر و طبیعی پوست سر در ناحیه دهنده نیز تا قبل از ماه نهم کاملاً باز می‌ گردد.

سال اول: در حدود 80 درصد از رشد موهای کاشته شده، در سال اول حاصل می‌شود. اغلب این موها از پوست سر بیرون می‌آید. ممکن است بیمار ببیند که موهای تازه رشد کرده، کمی پیچ‌دار و فر خورده است. این حالت موها به خاطر زخم‌های خیلی ریزی است که در ناحیه کاشت پیاز مو ایجاد شده است. در طول سال بعد، این حالت موها برطرف می‌شود و موها ظاهر طبیعی خود را به دست می‌آورد.

سال دوم: ظاهر نهایی موهای کاشته شده در این زمان قابل‌مشاهده خواهد بود. در برخی از اشخاص ظاهر کامل مو در پایان سال اول حاصل می‌شود، اما در برخی دیگر بیرون آمدن موها و افزایش تراکم و ضخامت آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد. علاوه بر آن، همزمان با بلندتر شدن موها، تراکم و پرپشتی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود، به این دلیل که حجم موها در ناحیه کاشته شده افزایش پیدا می‌کند.

برای دیدن کلینیک مجهز ما اینجا کلیک کنید...


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئید با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html